Er is lange tijd onduidelijkheid geweest over aansprakelijkheid van een biro. Is het nu een invalidevoertuig of toch een brommobiel. Dit onderscheid is belangrijk voor de aansprakelijkheid. Want een brommobiel is een motorvoertuig en aan andere regels gehouden.
Het antwoord op de vraag naar de status van de Biro gaf de rechter in 2009. Deze oordeelde dat een biro een motorvoertuig is. Dit is een belangrijke uitspraak, vóór 2009 werk het voertuig als een invalidevoertuig gezien en mocht het op de stoep parkeren. Ook was het toentertijd geen motorvoertuig.
Dat de Biro vanaf begin 2019 een motorvoertuig heeft betekent ten eerste dat er een verzekeringsplicht is. Dit is belangrijk omdat als u letselschade claimen wilt, er altijd verhaal is. U kunt immer uw letselschadeclaim rechtstreeks bij de schadeverzekeraar indienen. Dit wordt een WAM verzekering genoemd.
Voor de aansprakelijkheid van de biro geldt dat het aan de verkeersregels voor motorvoertuigen gehouden is. Wordt u dus aangereden door een dergelijk voertuig, dan is de bestuurder aansprakelijk voor uw letselschade.
Bent u als voetganger of fietser aangereden door een biro? Dan geldt er een bijzondere regeling die wij vinden in artikel 185 van de Wegenverkeerswet (wvw). Deze bepaalt dat als u bent aangereden door een motorvoertuig, er altijd recht op schadevergoeding is.