Circa 500.000 mensen in Nederland hebben een voedselallergie. Zij dienen goed te letten op wat zij eten en gaan er vaak vanuit dat horeca ondernemers ze juist informeren over wat zij eten. Maar uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit gaat het (te) vaak mis. Bij een steekproef onder 6548 ondernemingen bleek dat in meer dan de helft van de gevallen er geen of onvoldoende informatie wordt geboden. Het gevolg kan een voedselvergiftiging en gezondheidsschade zijn.
Maar ook door bedorven voedsel kan een voedselvergiftiging ontstaan. Maar wie is er nu aansprakelijk voor de als gevolg van een voedselvergiftiging opgelopen letselschade?
Overkomt de voedselvergiftiging vanwege een allergie of bedorven voedsel u in een restaurant? Dan is de eigenaar van het restaurant aansprakelijk voor uw schade. Er is namelijk voor de wet sprake van een wanprestatie. U mag er immers van uit gaan dat u:
- goed geïnformeerd wordt over risico's omtrent uw allergie
- voedsel veilig is en dus niet bedorven is
Wordt u ziek van het eten, dan kunt u een schadevergoeding eisen van het restaurant. Deze letselschade vergoeding bestaat uit materiële schade zoals medische kosten en uit smartengeld. Deze laatste schadepost is een vergoeding voor het leed dat u is aangedaan, zoals het ziek zijn of zelfs een ziekenhuisopname na een allergische reactie of ziekte door voedsel dat niet goed was.
Lijdt u schade door voedsel uit de supermarkt? U heeft met de supermarkt een overeenkomst, u heeft immers bij de supermarkt voedsel gekocht. De supermarkteigenaar is dan aansprakelijk voor uw schade. Maar ook kunt u de producent aansprakelijk stellen op basis van productaansprakelijkheid omdat het voedsel niet de eigenschappen heeft die u mocht verwachten.